Zpět na stránku služby

Pravidla poskytování služby

Práva klientů – každý klient má

  • Právo být vnímán a respektován jako jedinečná bytost, má právo svobodné vůle, svobodného projevu, má právo na respekt k vlastnímu soukromí a životnímu stylu.
  • Právo na důvěrnost informací, na ochranu osobních údajů. Všichni pracovníci Sociální rehabilitace Amika jsou vázáni mlčenlivostí a uchovávají informace v souladu se Zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a Zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
  • Právo dobrovolnosti – volného vstupu a odchodu,
    svobodně se rozhodnout o míře podpory služby.
  • Právo podávat návrhy na zlepšení činnosti, má právo podat připomínku nebo stížnost na práci pracovníků a kvalitu poskytovaných služeb, případně na další záležitosti související s činností služby
  • Právo vědět o dokumentaci, požádat o nahlédnutí do dokumentace, zápisů z intervencí a jeho složky v papírové podobě.
  • Právo na bezpečí – klientovi je poskytována služba ve sjednaném rozsahu a kvalitě
  • Právo požádat o změnu klíčového pracovníka

Povinnosti klientů

  • Aktivně spolupracovat na naplňování stanovených cílů v individuálním plánu klienta.
  • Dodržovat podmínky stanovené smlouvou a pravidly služby
  • Min. 1x ročně individuálně plánovat své cíle s pracovníkem služby
  • Být ohleduplný k sobě i druhým, chovat se k ostatním klientům i pracovníkům s respektem a tolerancí a nepřipustit žádné projevy šikany, rasismu ani jakékoliv formy diskriminace, nepřipustit slovní ani fyzické napadání.
  • Dodržovat zákaz kouření (ve vnitřních prostorech služby) a konzumace alkoholu nebo jiných návykových látek, ani nebýt pod jejich vlivem při poskytování poskytování služby a na společných akcích pořádaných Sociální rehabilitací Amika.
  • V prostorech služby: šetřit vodou, elektrickou energií a teplem, zacházet ohleduplně s vybavením, nevynášet vybavení ze Sociální rehabilitace Amika ven. Dodržovat základní hygienická pravidla a udržovat pořádek a čistotu.
  • V prostorech služby: zabezpečit si své osobní věci – na osobní věci a zdraví se nevztahuje žádné pojištění ze strany Charity Valašské Meziříčí.
  • Službu nemůžeme poskytovat osobám trpící infekční chorobou. Klienti jsou povinni tuto skutečnost neprodleně nahlásit pracovníkům.

Práva poskytovatele

  • Právo na změnu klíčového pracovníka
  • Právo na dočasné uzavření služby v případě havarijní situace (pokud je ohroženo zdraví nebo život pracovníků/klientů)
  • Právo na okamžité ukončení schůzky osobě pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek
  • Právo postupovat podle dohod uvedených v individuálním plánu/krizovém plánu – například kontaktovat osoby zde uvedené jako krizové kontakty.
  • Právo na ukončení smlouvy klienta z důvodu:

*klient porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy a Pravidel služby

*klient vzhledem ke změně svých možností, schopností a přání potřebuje jiný druh služby – služba vyčerpala všechny možnosti, jak klienta podpořit v naplnění jeho cílů

* zánik služby z důvodu finančních nebo provozních

* hrubé porušení pravidel služby (ohrožení zásady bezpečí pro pracovníky nebo klienty)

* nespolupracující klient: opakované rušení schůzek, sám nekontaktuje službu nebo pracovníka, neplní kroky ve svém IP bez závažných překážek (např. hospitalizace, zhoršený psychický stav, finanční možnosti).

 

Povinnosti poskytovatele

  • Podporovat klienty v jejich samostatnosti, rozvíjet jejich schopnosti, dovednosti potřebné pro běžný život
  • Řešit stížnosti vznesené klienty nebo jinými osobami
  • Informovat klienty o změnách souvisejících s poskytováním služby (např. změna klíčového pracovníka atd.)
  • Chránit osobní údaje, data a informace o klientech, získané v průběhu poskytování služby a uchovávat pouze nezbytně nutné údaje pro poskytování služby
  • Využívat veřejně dostupné služby při práci s klienty, posilovat schopnosti a dovednosti klientů tyto služby využívat samostatně
  • U nezletilých klientů je poskytovatel povinen na vyžádání zákonného zástupce předat informace o poskytování a cílech IP.
  • Dodržovat oznamovací povinnost dle zák. č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku a dle Zákona o sociálně-právní ochraně dětí - jednat v nejlepším zájmu dítěte.

 

Stížnosti

Formy a způsoby podání stížnosti

 

1. Ústně

  • je předána pracovníkovi v rámci rozhovoru s klientem. Pracovník zjišťuje přesnou formulaci stížnosti. Klienta informuje o následném postupu řešení stížnosti a době, která je stanovena na vyřízení stížnosti. Pracovník provede záznam o této skutečnosti.

2. Písemně

  • podepsaná nebo anonymní
  • v knize Přání a stížností (umístěna ve vstupních prostorách služby na viditelném místě-botník)
  • ve schránce důvěry (umístěna ve vstupních prostorách služby – vedle botníku)
  • dopisem, emailem

Dva pracovníci společně jednou za týden kontroluje Knihu přání a stížností i schránku důvěry a o výsledku provede zápis do Knihy přání a stížností.

 

Pravidla pro vyřizování stížností

Stížnost je vždy řešena a výsledek sdělen stěžovateli písemně (na písemnou stížnost) nebo ústně (na ústní stížnost).

 

Vyřizováním stížností, popř. jeho zahájením je pověřen vedoucí zařízení.

Stížnosti jsou vyřizovány v nejbližším možném termínu, nejpozději však do 30 dnů.

 

Stěžovatel je vždy informován o výsledku projednané stížnosti, je informován o možnosti odvolat se v případě nespokojenosti s řešením na vyšší instituce a nezávislé orgány.

Vedoucí i všichni pracovníci dbají na vytváření prostředí, ve kterém se klienti nebojí vyjadřovat své připomínky a stížnosti.

 

Možnost odvolání

Proti způsobu vyřízení má klient možnost podat odvolání k vyššímu subjektu, obrátit se na nezávislé instituce.

 

Seznam vyšších orgánů a nezávislých institucí

Ředitel Charity Valašské Meziříčí  

Ing. Jiří Gavenda

Kpt. Zavadila 1345

Valašské Meziříčí

Tel.:733 741 069, 571 619 979

email: jiri.gavenda@valmez.charita.cz

 

Ředitel ACHO                

Václav Keprt

Křížkovského 6

779 00 Olomouc

Tel.: 585 229 380

email: reditel@acho.charita.cz

 

Krajský úřad Zlínského kraje     

Odbor sociálních věcí

třída Tomáše Bati 21

761 90 Zlín

 

Veřejný ochránce práv           

Údolní 39

602 00 Brno

email: podatelna@ochrance.cz