Pravidla poskytování služby
Práva klientů – každý klient má
- Právo být vnímán a respektován jako jedinečná bytost, má právo svobodné vůle, svobodného projevu, má právo na respekt k vlastnímu soukromí a životnímu stylu.
- Právo na důvěrnost informací, na ochranu osobních údajů. Všichni pracovníci Sociální rehabilitace Amika jsou vázáni mlčenlivostí a uchovávají informace v souladu se Zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a Zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách
- Právo dobrovolnosti – volného vstupu a odchodu,
svobodně se rozhodnout o míře podpory služby. - Právo podávat návrhy na zlepšení činnosti, má právo podat připomínku nebo stížnost na práci pracovníků a kvalitu poskytovaných služeb, případně na další záležitosti související s činností služby
- Právo vědět o dokumentaci, požádat o nahlédnutí do dokumentace, zápisů z intervencí a jeho složky v papírové podobě.
- Právo na bezpečí – klientovi je poskytována služba ve sjednaném rozsahu a kvalitě
- Právo požádat o změnu klíčového pracovníka
Povinnosti klientů
- Aktivně spolupracovat na naplňování stanovených cílů v individuálním plánu klienta.
- Dodržovat podmínky stanovené smlouvou a pravidly služby
- Min. 1x ročně individuálně plánovat své cíle s pracovníkem služby
- Být ohleduplný k sobě i druhým, chovat se k ostatním klientům i pracovníkům s respektem a tolerancí a nepřipustit žádné projevy šikany, rasismu ani jakékoliv formy diskriminace, nepřipustit slovní ani fyzické napadání.
- Dodržovat zákaz kouření (ve vnitřních prostorech služby) a konzumace alkoholu nebo jiných návykových látek, ani nebýt pod jejich vlivem při poskytování poskytování služby a na společných akcích pořádaných Sociální rehabilitací Amika.
- V prostorech služby: šetřit vodou, elektrickou energií a teplem, zacházet ohleduplně s vybavením, nevynášet vybavení ze Sociální rehabilitace Amika ven. Dodržovat základní hygienická pravidla a udržovat pořádek a čistotu.
- V prostorech služby: zabezpečit si své osobní věci – na osobní věci a zdraví se nevztahuje žádné pojištění ze strany Charity Valašské Meziříčí.
- Službu nemůžeme poskytovat osobám trpící infekční chorobou. Klienti jsou povinni tuto skutečnost neprodleně nahlásit pracovníkům.
Práva poskytovatele
- Právo na změnu klíčového pracovníka
- Právo na dočasné uzavření služby v případě havarijní situace (pokud je ohroženo zdraví nebo život pracovníků/klientů)
- Právo na okamžité ukončení schůzky osobě pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek
- Právo postupovat podle dohod uvedených v individuálním plánu/krizovém plánu – například kontaktovat osoby zde uvedené jako krizové kontakty.
- Právo na ukončení smlouvy klienta z důvodu:
*klient porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy a Pravidel služby
*klient vzhledem ke změně svých možností, schopností a přání potřebuje jiný druh služby – služba vyčerpala všechny možnosti, jak klienta podpořit v naplnění jeho cílů
* zánik služby z důvodu finančních nebo provozních
* hrubé porušení pravidel služby (ohrožení zásady bezpečí pro pracovníky nebo klienty)
* nespolupracující klient: opakované rušení schůzek, sám nekontaktuje službu nebo pracovníka, neplní kroky ve svém IP bez závažných překážek (např. hospitalizace, zhoršený psychický stav, finanční možnosti).
Povinnosti poskytovatele
- Podporovat klienty v jejich samostatnosti, rozvíjet jejich schopnosti, dovednosti potřebné pro běžný život
- Řešit stížnosti vznesené klienty nebo jinými osobami
- Informovat klienty o změnách souvisejících s poskytováním služby (např. změna klíčového pracovníka atd.)
- Chránit osobní údaje, data a informace o klientech, získané v průběhu poskytování služby a uchovávat pouze nezbytně nutné údaje pro poskytování služby
- Využívat veřejně dostupné služby při práci s klienty, posilovat schopnosti a dovednosti klientů tyto služby využívat samostatně
- U nezletilých klientů je poskytovatel povinen na vyžádání zákonného zástupce předat informace o poskytování a cílech IP.
- Dodržovat oznamovací povinnost dle zák. č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku a dle Zákona o sociálně-právní ochraně dětí - jednat v nejlepším zájmu dítěte.
Stížnosti
Formy a způsoby podání stížnosti
1. Ústně
- je předána pracovníkovi v rámci rozhovoru s klientem. Pracovník zjišťuje přesnou formulaci stížnosti. Klienta informuje o následném postupu řešení stížnosti a době, která je stanovena na vyřízení stížnosti. Pracovník provede záznam o této skutečnosti.
2. Písemně
- podepsaná nebo anonymní
- v knize Přání a stížností (umístěna ve vstupních prostorách služby na viditelném místě-botník)
- ve schránce důvěry (umístěna ve vstupních prostorách služby – vedle botníku)
- dopisem, emailem
Dva pracovníci společně jednou za týden kontroluje Knihu přání a stížností i schránku důvěry a o výsledku provede zápis do Knihy přání a stížností.
Pravidla pro vyřizování stížností
Stížnost je vždy řešena a výsledek sdělen stěžovateli písemně (na písemnou stížnost) nebo ústně (na ústní stížnost).
Vyřizováním stížností, popř. jeho zahájením je pověřen vedoucí zařízení.
Stížnosti jsou vyřizovány v nejbližším možném termínu, nejpozději však do 30 dnů.
Stěžovatel je vždy informován o výsledku projednané stížnosti, je informován o možnosti odvolat se v případě nespokojenosti s řešením na vyšší instituce a nezávislé orgány.
Vedoucí i všichni pracovníci dbají na vytváření prostředí, ve kterém se klienti nebojí vyjadřovat své připomínky a stížnosti.
Možnost odvolání
Proti způsobu vyřízení má klient možnost podat odvolání k vyššímu subjektu, obrátit se na nezávislé instituce.
Seznam vyšších orgánů a nezávislých institucí
Ředitel Charity Valašské Meziříčí
Ing. Jiří Gavenda
Kpt. Zavadila 1345
Valašské Meziříčí
Tel.:733 741 069, 571 619 979
email: jiri.gavenda@valmez.charita.cz
Ředitel ACHO
Václav Keprt
Křížkovského 6
779 00 Olomouc
Tel.: 585 229 380
email: reditel@acho.charita.cz
Krajský úřad Zlínského kraje
Odbor sociálních věcí
třída Tomáše Bati 21
761 90 Zlín
Veřejný ochránce práv
Údolní 39
602 00 Brno
email: podatelna@ochrance.cz